Praca biurowa to prawdziwe wyzwanie!
8 godzin spędzamy w biurze i jak tu nie napić się kawy i nie zjeść czekoladowego ciasteczka. Jedna, dwie słodkie przekąski i już nie mamy ochoty na pełnowartościowy posiłek. Tak oto zabieramy naturalną energię naszemu organizmowi. Dalszy scenariusz już znamy, zaczyna dopadać nas zmęczenie, mamy trudności z koncentracją, stajemy się rozdrażnieni, więc co robimy? Ratujemy się kolejną kawą.
Praca biurowa stawia przed nami wymagania.
1. Praca siedząca
To zmora dzisiejszych czasów. Przyczynia się do powstawania przykurczów mięśni i ogranicza ruchomość naszych stawów. Zaczynają pojawiać się dolegliwości kręgosłupa, na które skarżymy się najczęściej. Brak ruchu wpływa również na gorsze krążenie, słabsze dotlenienie mózgu i całego organizmu. To z czasem przyczynia się do chorób sercowo-naczyniowych, zakrzepów i nadciśnienia. Cały nasz organizm gorzej pracuje, a metabolizm stopniowo zwalnia. Pojawiają się też dodatkowe kilogramów, które wpływają na rozwój chorób cywilizacyjnych tj. cukrzyca, nowotwory, miażdżyca.
ROZWIĄZANIE: Gimnastykuj się! Dostosuj ćwiczenia do swoich potrzeb i możliwości. Ustal plan treningowy.
2. Nieregularne godziny pracy.
Przerwa w pracy nie zawsze wypada w czasie naszego posiłku, co wtedy? Najczęściej nie mamy przy sobie produktów z których można skomponować zdrowy i szybki posiłek, sięgamy więc po coś słodkiego lub nie jemy nic. Co dzieje się potem? Wracamy do domu głodni, zjadamy dwie kolacje na raz i do końca wieczoru kręcimy się koło lodówki, podjadając małe co nie co. Przepełniony żołądek gorzej trawi i słabiej przyswaja substancje odżywcze, a przeciążony układ trawienny, utrudnia odpoczynek i spokojny sen. Nic więc dziwnego, że rano wstajemy zmęczeni jakbyśmy przebiegli maraton.
ROZWIĄZANIE: Ułóż jadłospis i dostosuj go do charakteru pracy, zaplanuj szybkie posiłki.
3. Duże napięcie psychiczne.
Są takie dni, kiedy dzień w pracy jest bardzo intensywny. Nasz mózg pracuje na najwyższych obrotach, podejmujemy ważne decyzje, potrzebujemy skupienia i koncentracji. Taki stan, wiele osób potrafi utrzymać wiele godzin, a nawet całe 8 godzin pracy. W tym czasie nie odczuwamy głodu ani pragnienia, nie chcemy zmuszać się do jedzenia i czujemy potrzeby aby uzupełnić płyny. Pierwszym objawem który odczujemy będzie spadek koncentracji i ból głowy. Mózg to aż 80% wody, więc jeśli jej nie dostarczymy, mocno zaburzymy jego pracę.
ROZWIĄZANIE: Nawadniaj organizm – postaw butelkę z wodą na widoku, korzystaj z lekkostrawnych produktów.
Pracodawco, zastanawiasz się, czy Twój zespół ma energię do pracy?
Zapytaj Tomka, Andrzeja i Anię:
– Czy zaczynają dzień od zdrowego śniadania?
– Czy umieją zaplanować regularne posiłki i szybkie przekąski?
– Czy wiedzą jak aktywnie wypoczywać i jak wygląda efektywny sen?
– Czy pamiętają o nawadnianiu organizmu?
ROZWIĄZANIE: Czyli od czego zacząć zmiany.
1. Zastanów się dlaczego Twoja energia spada, zrób listę wysysaczy energii.
2. Dowiedz się, czy spożywasz odpowiednią ilość makroskładników.
3. Zaplanuj swój dzień, wyznacz czas na posiłki, trening i odpoczynek.
4. Ułóż jadłospis, który utrzymuje energię na właściwym poziomie.
5. Doskonal zdrowe nawyki, buduj motywację, wykorzystuj samodyscyplinę.
6. Przewiduj trudne sytuacje, zastanów się, kiedy Twój plan może się rozsypać i jak temu zapobiec.