fbpx

Jak zmienić nawyki żywieniowe?

Nawyki, to druga natura człowieka

Czym jest nawyk?

Nawyk, to zautomatyzowany sposób zachowania, reagowania, który nabywamy poprzez wielokrotne powtarzanie danej czynności. Nawyki możemy tworzyć świadomie angażując się w proces uczenia, lub nawyki mogą powstawać automatycznie poza naszą świadomościom. Nawyki mogą być dobre i ułatwiać nam codzienne życie, ale mogą również być złe i prowadzić do uzależnień. Często wykonujemy je na tyle bezwiednie, że nie zdajemy sobie sprawy z ich istnienia. Może to być schemat myślowy w jaki podejmujemy ważne decyzje, albo sposób w jaki przygotowujemy posiłek. Dlatego gdy staramy się zmienić nawyki, nasz mózg musi na nowo zaangażować się w proces uczenia i przeznaczyć na ten cel określoną dawkę energii.

Jak długo kształtują się nawyki?

Teorii na ten temat jest wiele, 21 dni, 30 dni, 66 dni. Trudno jest jednak jednoznacznie stwierdzić, ile czasu potrzeba, aby dana czynności przekształciła się w nawyk. Na pewno jednak im częściej będziemy ją powtarzać, tym szybciej stanie się naszym nawykiem. W zależności od tego jaki nawyk chcemy zmienić, możne to zająć nam 3 tygodnie, ale i 3 miesiące. Im bardziej złożona jest czynność, tym dłużej będzie się utrwalała. To też będzie wymagało od nas więcej uwagi, konsekwencji i samodyscypliny. I tak, dla niektórych, nawyk picia wody będzie łatwy do utrwalenia, ale już regularne ćwiczenia będą sprawiały trudność. Inni nie będą mieli problemu z odstawieniem słodyczy, ale ciągle będą zapominać o zjedzeniu drugiego śniadania. Jak zmienić nawyki? Należy poszukać własnych rozwiązań i konsekwentnie wprowadzić je w życie.

Dlaczego mózg lubi nawyki?

Nasz mózg nieustannie pracuje, wykonuje szereg skomplikowanych zadań, rozwiązuje problemy, podejmuje decyzje, wymyśla nowe koncepcje. Do tego dochodzą dylematy dnia codziennego; co zjeść na obiad? Czy skusić się na ciastko do kawy? Czy iść dzisiaj na trening? Ten natłok myśli jest przytłaczający dla naszego mózgu, dlatego jeśli jest to możliwe, część zadań wrzuca na autopilota i zaczyna podejmować automatycznie działania. Takie nawykowe zachowanie oszczędza mnóstwo energii i pozwala, niezależne od naszej świadomości, na sprawne funkcjonowanie na co dzień. Dzięki temu odciążony umysł może skupić się na ważnych zadaniach i nie tracić czasu ani energii na błahych dylematach żywieniowych. Oczywiście ważne jest to, aby nasz autopilot przełączał się na zdrowe nawyki żywieniowe, bo to zapewni nam dobre samopoczucie.

Jak nawyki pomagają nam iść przez życie?

Czynności które codziennie wykonujemy, są aż w około 80% nawykowe: mycie zębów, prowadzenie samochodu, pisanie na klawiaturze. Tak samo zakodowane są nasze reakcje: na stres, na porażkę, krytykę innych. Na pewnym etapie naszego życia nauczyliśmy się rożnych zachować i teraz je powtarzamy. Jesteśmy jednym wielkim zbiorem nawyków, które nasz mózg wypracował, aby żyło mu się łatwiej. Zupełnie bezwiednie wpadamy w ich pętle i w zależności, czy są dobre, czy złe, przynoszą nam korzyści, albo negatywne konsekwencje. W procesie dietoterapii diet coach pomaga przyjrzeć się Twoim nawykom i określić na ile jesteśmy ich świadomi. To jest pierwszy krok aby pozytywnie zaprogramować swoje życie i przestać się umartwiać, uważając że ja zawsze mam pod górkę.

Pętla nawyku - czyli jak działają nawyki?

Pętla każdego nawyku składa się z trzech części: wskazówki, nawyku i nagrody. W celu zrozumienia własnych nawyków
musisz zidentyfikować składowe własnej pętli. Kiedy uda Ci się to zrobić, możesz szukać sposobów na
zastąpienie starych przywar nowymi zwyczajami. - Siła Nawyku Charles Duhigg

WSKAZÓWKA

Wyizoluj wskazówkę – to coś, co uruchamia daną czynność np: widzę słodycze, lub kawa 7.00 rano.  Wskazówka wyzwala pętle nawyku, bo my zaczynamy antycypować naszą nagrodę.

ZWYCZAJ/NAWYK

Zdefiniuj swój nawyk żywieniowy – co chcesz zmienić. Nawyk ma miejsce, ponieważ przypisana jest do niego jakaś nagroda. Trzeba zatem sprawdzić, co stanowi nagrodę.

NAGRODA

Znajdź inną nagrodę – zdrową przyjemność i satysfakcję, którą dostaniemy po wykonanej czynności. Zmieniając nawyk zmieni się nagroda, ważne jest, aby ją dostrzec i pielęgnować.

Chcesz zmienić nawyki żywieniowe? Powtarzaj konsekwentnie daną czynność, aż mózg wytworzy dla niej dużo połączeń neuronowych, a nasze działanie przerodzi się w trwały nawyk.

Jak zmienić nawyki żywieniowe

Znajdź przyjemność, która wpłynie na Ciebie pozytywnie, również w dalszej perspektywie.

WSKAZÓWKA

ZWYCZAJ/NAWYK

Znajdź nową czynność, którą możesz
wykonać zamiast starego nawyku.

WZMOCNIENIE

NAGRODA

Potrzebujesz wsparcia w budowaniu trwałych nawyków? Razem
ze mną łatwiej wytrwasz w postanowieniach. Zajrzyj do
motywatornii, znajdziemy rozwiązanie dla Ciebie.