Dieta w chorobie Hashimoto

Hashimoto to obecnie coraz częściej diagnozowana choroba, dlatego też pojawia się coraz więcej zaleceń dietetycznych w tym schorzeniu. Warto się im bliżej przyjrzeć, gdyż dieta w chorobie hashimoto może doprowadzić do remisji i ustąpienia nieprzyjemnych objawów. Poznaj korzystne dla nas pokarmy i te które należy wyeliminować.

Hashimoto co to za choroba?

Tarczyca to gruczoł który odpowiada za wydzielanie trójjodotyroniny (T3), tyroksyny (T4) i kalcytoniny. Hormony te, pełnią w naszym organizmie bardzo ważne funkcje: regulują metabolizm, temperaturę ciała, współdziałają z innymi narządami w naszym organizmie. Jeśli dojdzie do ich niewystarczającego wydzielania, zaczniemy odczuwać nieprzyjemne objawy zmęczenia i braku koncentracji. Dojdzie w konsekwencji do niedoczynności tarczycy. Co może być tego przyczyną? Główną przyczyną może być choroba Hashimoto, która ma podłoże autoimmunologiczne. To oznacza, że układ odpornościowy wydziela przeciwciała przeciwko własnym tkanką i w ten sposób niszczy własny narząd, w tym przypadku tarczycę.

Jak diagnozować chorobę – badania i objawy

Jeśli zaczynamy zauważać niepokojące sygnały wysyłane przez nasz organizm, warto zastanowić się, czy nie mają one związku z chorobą Hashimoto. Najczęstsze dolegliwości które zgłaszają pacjenci w moim gabinecie to: trudności z koncentracją, ciągłe uczucie zmęczenia, senność, wzrost wagi ciała, wypadanie włosów, gorsze samopoczucie, suchość skóry, spowolniony metabolizm, szybsza męczliwość. Pierwszym krokiem w tej sytuacji będzie konsultacja z lekarzem, który skieruje nas na badania laboratoryjne, aby potwierdzić lub wykluczyć chorobę. Jakie badania należy wykonać?

      • przeciwciała przeciwtarczycowe – anty-TPO i anty-TG
      • hormon przysadki mózgowej – TSH
      • hormony tarczycy – tyroksyny (fT4) i trójjodotyroniny (fT3)
      • w dalszej kolejności warto wykonać – USG tarczycy

Jak usprawnić pracę tarczycy?

Niezależnie od tego czy zmagasz się z klastyczną niedoczynnością, czy z chorobą Hashimoto, ważne jest aby ograniczyć ilość substancji antyodżywczych zawartych w warzywach. Mają one właściwości blokowania wykorzystania jodu przez tarczycę. Tioglikozydy (goitrogeny – związki wolotwórcze) naturalnie występują w roślinach tj; kapusta, jarmuż, brokuły, brukselka, rzepa, soja, ciecierzyca, soczewica, fasola, groch. Zaleca się umiar w ich spożyciu, ale nie trzeba całkowicie eliminować ich z diety. Tym bardziej że możemy zmniejszyć ilość tych szkodliwych substancji poprzez gotowanie. Wysoka temperatura inaktywuje enzym, rozkładający tioglikozydy. Dodatkowo gotowanie warzyw bez przykrycia i w dużej ilości wody, jeszcze lepiej pomoże usunąć substracie antyodżywcze, ponieważ są one lotne i łatwo rozpuszczają się w wodzie.

Jaka dieta w chorobie Hashimoto?

Choroba Hashimoto ma podłoże zapalne, dlatego też dieta powinna być skoncentrowana na eliminacji produktów które mogą przyczyniać się do wywoływania takiego stanu. Niestety, trzeba tu zaznaczyć że choroby autoimmunologicznej nie da się całkowicie wyleczyć. Jednak odpowiednia dieta może spowodować remisję, ustąpienie nieprzyjemnych objawów, a nawet odstawienie leków, tak jak to było również w moim przypadku. Na początku należy usunąć ze swojego menu żywność wysoko przetworzoną, słodycze, alkohol i kawę, a następnie zastanowić się nad eliminacją dalszych produktów.

Co usuwamy, a co spożywamy – jadłospis w hashimoto

Poniżej przedstawiam produktów polecane i eliminowane w chorobie hashimoto. Zalecenia te, to nic innego jak Dieta paleo i Protokół autoimmunologiczny. Ostateczny jadłospis w hashimoto jest jednak sprawą bardzo indywidualną i wymaga ścisłej współpracy z dietetykiem. Należy tu podjąć ważne decyzje, z których produktów zrezygnować i na jaki okres czasu. Czasami uzyskamy poprawę zdrowia układając podstawowy jadłospis, a czasami jest potrzebna ścisła dieta w chorobie hashimoto z eliminacją wielu składników.

Mięso i ryby
Każdy rodzaj mięsa jest wskazany np. kurczak, indyk, królik, kaczka, gęś, wołowina, wieprzowina, jagnięcina, podroby (serca, żołądki, wątróbka). Ryby i owoce morza np. dorsz, mintaj, łosoś, makrela, śledź, krewetki. Pamiętaj aby produkty nie były przetworzone, czyli wszelkie wędliny i parówki i kiełbasy są niewskazane.

Nabiał i jaja
Mleko i produkty mleczne nie są wskazane ze względu na występowanie częstych alergii i nietolerancji pokarmowych. W dłuższym okresie czasu mogą prowadzić do podrażnienia jelit i ich rozszczelnienia. Jaja również są silnym alergenem jednak w diecie choroby hashimoto często są dobrze tolerowane i nie wywołują stanów zapalnych. Ich odstawienie nie zawsze jest koniecznie.

Warzywa
Warzywa są zalecane, zarówno gotowane, surowe jak i kiszone np. marchewka, dynia, cukinia, ogórki, szparagi, sałaty, szczypior, natki, cebula, por, pietruszka, seler, buraki, batat. Mogą pojawić się tutaj jednak wykluczenia warzyw zwanych psiankami tj: ziemniak, pomidor, bakłażan, papryka. Zawierają one glikoalkaloidy które również mogą wywoływać stany zapalne w naszym organizmie, należy więc rozważyć ich spożywanie. Pamiętajmy też o ograniczeniach dotyczących warzyw zawierających goitrogeny.

Owoce
Owoce w diecie hashimoto są zalecane, wybieraj najlepiej te sezonowe i o ciemnym zabarwieniu ze względu na dobroczynne przeciwutleniacze tj; jeżyny, jagody, borówki, maliny, oraz pozostałe tj: jabłka, gruszki, banany, kiwi, figi, mango, truskawki, pomarańcze, mandarynki, śliwki, melony, arbuzy.

Oliwa, orzechy i inne tłuszcze
Tłuszcze to ważna część manu. Zalecane są tłuszcze nierafinowane, tłoczone na zimno w postaci olejów tj; oliwa z oliwek, olej lniany, olej z awokado, oraz owoc awaokado. Pamiętajmy, że również jest tu miejsce na tłuste mięso i ryby. Odstawić natomiast należny tłuszcze rafinowane ze zbyt dużą zawartością kwasów omega 6 tj: margaryny, olej słonecznikowy, rzepakowy, z pestek winogron. Orzechy również nie są zalecane, szczególne na początku stosowania diety w chorobie hashimoto. W kolejnym etapie protokołu autoimmunologicznego, możemy jednak próbować z powrotem je wprowadzać do menu.

Zboża
Produkty zbożowe również należy odstawić na czas ścisłej diety. Na początek warto zrezygnować ze zbóż glutenowych: żyto, pszenica, orkisz, jęczmień. Gluten jest częstym alergenem, może prowadzić do nietolerancji pokarmowych i rozszczelniać jelita. To zalecenie jest jednak często rozszerzane na zboża bezglutenowe, z uwagi na reakcje krzyżowe które mogą wystąpić. Wówczas nie spożywamy również: owsa, amarantusa, quinoii, prosa (kasza jaglana), gryki, kukurydzy i ryżu.

Kaloryczność diety i proporcje makroskładników.

Dieta w chorobie hashimoto to nie lada wyzwanie, należy tu uwzględnić powyższe zalecania i równocześnie ułożyć zbilansowany jadłospis. Dodatkowo należy wziąć pod uwagę indywidualną kaloryczność diety, wykonywaną aktywność fizyczną, oraz inne współistniejące choroby. Często są to inne choroby autoimmunologiczne lub insulinooprność. Kolejna trudność to ustalenie indywidualnych proporcji makroskładników, które będą się nieco różniły od klasycznego jadłospisu.

Zaleca się zwiększy udział tłuszczy w diecie, na rzecz ograniczenia spożycia węglowodanów, tym bardziej że wybór produktów węglowodanowych jest bardzo ograniczony. Dieta ta ma też swoje etapy, z niektórych produktów rezygnujemy tylko okresowo, a po pewnym czasie wprowadzimy je kolejno do diety. Niestety, może być też tak, że nie wystarczy odstawienie danego składnika ani na 30 dni, ani też na 6 miesięcy, z niektórymi produktami będziemy musieli się pożegnać na stałe.

Czytaj również:
Ile jeść kalorii, żeby schudnąć.
Insulinooporność – jadłospis z ograniczeniami.
Uzależnienie od słodyczy. Przyczyny i rozwiazania.