7 kroków do zmiany nawyków

Chcesz wyrobić w sobie zdrowe nawyki, ale nie wiesz jak to zrobić?
Zacznij od 7 kroków do zmiany nawyków.

1. Motywacja na dobry początek.

Motywacja pozwala nam ruszyć z miejsca i daje siłę do wprowadzenia pierwszych zmian. Może to być niezadowolenie z obecnej sytuacji, chęć poprawy kondycji, zdrowie, uzyskanie lepszego samopoczucia. Nagle zaczynamy dostrzegać, że czegoś nam brakuje, czegoś potrzebujemy, albo że coś nam utrudnia życie. To jest właśnie ten moment, w którym dojrzewa w nas decyzja – o.k czas na zmiany.

Zadaj sobie pytanie:

  • Co mi najbardziej przeszkadza w tej sytuacji?

  • Co zyskam jeśli zmienię obecne zachowanie?

  • Jak to wpłynie na jakość mojego życia?

2. Gotowość na zmiany.

Żeby zmiana była możliwa należy zaakceptować to, że nie będzie to przyjemy proces. Zmiana, przenosi nas z pozycji mistrza, do pozycji ucznia, który będzie się uczył
i popełniał błędy. Rzeczywistość, która nas dotychczas otaczała zmieni się nieodwracalnie, co możemy odczuwać jako stratę. Będą nam towarzyszyć nieprzyjemne emocje takie jak: złość, smutek, rozczarowanie, zniechęcenie, irytacja.

Zadaj sobie pytanie:

  • Czy to jest dobry moment na zmianę?

  • Czy jestem gotowy na trudności?

  • Co konkretnie chce zmienić?

3. Ułóż plan działania.

Jeśli już wiemy że chcemy zmian, kolejnym krokiem będzie zastanowienie się nad przebiegiem tego procesu. Dobrze jest zapisać, co konkretnie chcemy zmienić i wyznaczyć czas, kiedy zrobimy podsumowanie naszych działań. W ten sposób będziemy kontrolować postępy a praca nad nowym zdrowym nawykiem będzie przebiegała sprawniej.

Zadaj sobie pytanie:

  • Co mi pomoże w zmianie nawyków?

  • Ile czasu daje sobie na wprowadzenie nawyku?

  • Jak będę kontrolować postępy?

4. Wyznacz datę startu.

Nowy Rok, to na pewno magiczny czas i daje dodatkową motywację do podjęcia zmian, ale nie musimy czekać na ten jedyny dzień w roku. Tak naprawdę każda data jest dobra, ważne jedynie aby nasza decyzja była przemyślana, a nie podejmowana pod wpływem impulsu. Najlepiej spojrzeć w kalendarz i wyznaczyć konkretny dzień. Dobrze będzie jednak, aby w najbliższym czasie nie czekała nas impreza stulecia.

Zadaj sobie pytanie:

  • Jak się przygotować do tego dnia?

  • Kiedy chce zacząć, konkretny dzień?

  • Co będzie, jeśli tego nie zrobię w tym czasie?

5. Działaj, działaj, działaj.

Aby nawyk mógł się utrwalić, należy go stale powtarzać, nie ulegać wymówką i nie robić przerw. Tylko konsekwentne działanie pomoże nam zautomatyzować daną czynność. Dzięki temu opuści ona naszą świadomość i zwolni miejsce na inne bardziej konstruktywne myśli. Dobrze jest tu w pierwszych dniach i tygodniach otoczyć się sygnałami i wyzwalaczami, które przypomną nam o nowym nawyku.

Zadaj sobie pytanie:

  • Co pomoże mi pracować nad nowym nawykiem?

  • Jak zmniejszyć siłę i częstość wymówek?

  • Kiedy poczuję, że nawyk działa?

6. Szukaj wsparcia.

Samemu trudno jest sprostać wszystkim przeciwnością, które spotykamy na drodze ku zmianą. Możliwość porozmawiania o problemach i słabościach daje ogromną siłę do dalszej pracy nad nowymi nawykami. Życzliwe osoby wesprą nas dobrym słowem
i zmotywują w chwilach zwątpienia. Otaczaj się osobami które idą w tym samym kierunku, które już mają zdrowe nawyki, lub które tak jak Ty, pracują nad nimi.

Zadaj sobie pytanie:

  • W jakich sytuacjach najbardziej potrzebujesz wsparcia?

  • Do kogo możesz się zwrócić w chwilach słabości?

  • Kto pomoże Ci zmienić nawyki na zdrowsze?

7. Zmieniaj otoczenie, promuj zdrowe nawyki.

Informuj innych o tym, że już nie będziesz jeść tyle ciasteczek, pić wina i chodzić na obiad do pizzerii. Dzięki temu znajomi przestaną Cię ciągle namawiać i będą musieli w końcu zaakceptują Twoją zmianę. Niestety, ale jeśli nie zmienimy nic w naszym otoczeniu, to wrócimy do punktu wyjścia. Dlatego dla utrzymania zdrowych nawyków ważne jest, aby otoczenie było dla nas przyjazne i nie rzucało nam kłód pod nogi.

Zadaj sobie pytanie:

  • Kogo poinformować o swojej zmianie?

  • Co mogę zmienić w swoim otoczeniu?

  • Na kogo moja zmiana będzie mała wpływ?