Praca biurowa to prawdziwe wyzwanie!

8 godzin spędzamy w biurze i jak tu nie napić się kawy i nie zjeść czekoladowego ciasteczka. Jedna, dwie słodkie przekąski i już nie mamy ochoty na pełnowartościowy posiłek……..Tak zaczynamy zabierać naszemu organizmowi naturalną zdrową energię. Szybciej dopada nas zmęczenie, mamy trudności z koncentracją, stajemy się rozdrażnieni, więc co robimy? Ratujemy się kolejną kawą.

Praca biurowa stawia przed nami wymagania.

1. Praca siedząca. Przyczynia się do powstawania przykurczów mięśni i ogranicza ruchomość stawów, pojawiają się nerwobóle i dolegliwości kręgosłupa. Brak ruchu wpływa również na gorsze krążenie, słabsze dotlenienie mózgu i całego organizmu. To z czasem przyczynia się m.in. do chorób sercowo-naczyniowych, zakrzepów i nadciśnienia. Nasz metabolizm zwalnia i zaczyna przybywać nam kilogramów, które wpływają na rozwój groźnych chorób cywilizacyjnych tj. cukrzyca, nowotwory, miażdżyca.

ROZWIĄZANIE: Dostosuj ćwiczenia do swoich potrzeb i możliwości. Ustal plan treningów. Gimnastykuj się!

2. Nieregularne godziny pracy.  Przerwa w pracy nie zawsze wypada w czasie naszego posiłku, co wtedy? Najczęściej nie mamy pomysłu z jakich zdrowych i szybkich produktów skorzystać, sięgamy więc po coś słodkiego lub omijamy posiłek. Co dzieje się potem? Wracamy do domu głodni, zjadamy dwie kolacje na raz i do końca wieczoru kręcimy się koło lodówki podjadając małe co nie co. Przepełniony żołądek gorzej trawi i słabiej przyswaja substancje odżywcze a przeciążony układ trawienny utrudnia odpoczynek i spokojny sen. Nic więc dziwnego, że rano wstajemy zmęczeni jakbyśmy pracowali w kopalni.

ROZWIĄZANIE: Ułóż jadłospis i dostosuj go do charakteru pracy, zaplanuj szybkie posiłki.

3. Duże napięcie psychiczne.  Są takie dni, kiedy dzień w pracy jest bardzo intensywny. Nasz mózg pracuje na najwyższych obrotach, podejmujemy ważne decyzje, potrzebujemy skupienia i koncentracji. W tym czasie układ trawienny pracuje na zwolnionych obrotach.  Nie odczuwamy głodu ani pragnienia, nie chcemy zmuszać się do jedzenia posiłków i zapominamy o uzupełnianiu płynów. Pierwszym objawem który odczujemy będzie odwodniony mózg. Mózg to aż 80% wody jeśli jej nie dostarczymy zaburzymy jego pracę. Osłabimy pamięć i koncentrację a na koniec dnia dopadnie nas  potężny ból głowy.

ROZWIĄZANIE: Nawadniaj organizm – postaw butelkę z wodą na widoku, korzystaj z lekkostrawnych produktów.

Pracodawco, zastanawiasz się, czy Twój zespół ma energię do pracy?

Zapytaj Tomka, Andrzeja i Anię:
 – Czy zaczynają dzień od zdrowego śniadania?
 – Czy umieją zaplanować regularne posiłki i szybkie przekąski?
 – Czy wiedzą jak aktywnie wypoczywać i jak wygląda efektywny sen?
 – Czy pamiętają o nawadnianiu organizmu?

ROZWIĄZANIE: Szczęśliwa 7 – Czyli od czego zacząć zmiany.

1. Zastanów się co powoduje, że Twoja energia spada, zrób listę wysysaczy energii.
2. Dowiedz się, czy spożywasz odpowiednią ilość makroskładników.
3. Zaplanuj swój dzień, wyznacz czas na posiłki, zakupy, czas na trening i odpoczynek.
4. Ułóż jadłospis, który będzie utrzymywał energię na właściwym poziomie.
5. Przewiduj trudne sytuacje, zastanów się kiedy Twój plan może  się rozsypać i jak temu zapobiec.
6. Wyznacz dzień od którego zaczniesz zmiany i kontroluj efekty.
7. Doskonal zdrowe nawyki, buduj motywację, wykorzystuj samodyscyplinę.

 

Leave a comment