Po co ta aktywność fizyczna?

TRENING ART

Wpływ ćwiczeń na zdrowie człowieka jest ogromny i nic nie jest w stanie ich zastąpić. Dobre zdrowie, szczupła sylwetka, pozytywne nastawienie, silniejsze mięśnie i lepsza kondycja, to wszystko pozwala nam sprawniej funkcjonować i znosi stresy dnia codziennego. Aktywność fizyczna to również zapobieganie wielu chorobom i dolegliwością, poprawa naszej odporności i dobre parametry wydolnościowe, dzięki temu będziemy cieszyć się zdrowiem i z optymizmem patrzeć w przyszłość do późnych lat życia.

Trening aerobowy, cardio

  • Obniża ryzyko występowania chorób tj. nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, zawał serca, udar mózgu, wysoki cholesterol, cukrzyca.
  • Przyczynia się do spalania tkanki tłuszczowej i utrzymania właściwej masy ciała.
  • Poprawia kondycję poprzez adaptacyjne organizmu do coraz to większego wysiłku fizycznego.
  • Przyspiesza regenerację lepiej zaopatrując organizm w tlen i składniki odżywcze.
  • Zwiększa objętość serca i obniża tętno spoczynkowe i ciśnienie krwi.
  • Zwiększa ilości naczyń włosowatych odpowiedzialnych za transport składników odżywczych do tkanek.
  • Mięśnie oddechowe lepiej kształtują klatkę piersiową powodując jej rozrost i poprawną postawę ciała.

Trening siłowy, oporowy

  • Poprawia uwapnienie kości, zapobiegając osteoporozie.
  • Przyspiesza metabolizm, poprzez wzrost tkanki mięśniowej.
  • Wzmacnia mięśnie  stabilizując sylwetkę chroni kręgosłup, stawy i kości przed urazami.
  • Łagodzi lub likwiduje dolegliwości okołokręgosłupowe poprzez ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu i brzucha.
  • Poprawia jakość mięśni co wpływa na lepsze napięcie skóry i zmniejsza  cellulit, daje efekt smukłej, wysportowanej sylwetki.
  • Ćwiczenia powodują hipertrofie kości, które stają się bardziej masywne, zwiększa się ich szerokość i powierzchnia stawowa.

Ćwiczenia rozciągające, stretching

  • Minimalizują ryzyko kontuzji zapobiegają przykurczą mięśni i nerwobólom.
  • Poprawiają regenerację organizmu, rozluźniają spięte mięśnie.
  • Poprawiają koordynację całego ciała zwiększając zakres ruchomości stawów.
  • Zwiększają elastyczności mięśni, torebek i wiązadeł stawowych przedłużając ich sprawność.
  • Podnoszenia efektywności uprawianych przez nas różnych dyscyplin sportowych zwiększając ogólną sprawność całego aparatu ruchu.

Zmiany zachodzące pod wpływem treningu w układzie nerwowym i hormonalnym

  • Obniżenie napięcia nerwowego, co sprzyja redukcji stresu i efektywniejszemu wypoczynku.
  • Lepsze samopoczucie pod wpływem uwalnianych podczas treningu  endorfin które zmniejszają również odczuwanie bólu.
  • Szybsza adaptacja do nowych warunków otoczenia i sprawniejsza reakcja na nowe bodźce zewnętrzne.
  • Poprawa percepcji i szybkości ruchów na skutek usprawnienie koordynacji nerwowo-mięśniowej.
  • Mniejsze stężenie insuliny we krwi co wpływa korzystnie na redukcję tkanki tłuszczowej.
  • Pod wpływem treningów szczególnie siłowych następuje wydzielanie adrenaliny, noradrenaliny, hormonu wzrostu i testosteron. Hormony te powodują szybki rozpad tkanki tłuszczowej, a w późniejszym czasie wykorzystują ją na potrzeby energetyczne organizmu.