Na czym smażymy, co do sałatek

ODZYWIANIE ART

Tłuszcze powszechnie dostępne tj. olej, masło, smalec, orzechy, awokado, tłuste ryby, tłuste mięsa, zawierają wszystkie rodzaje kwasów tłuszczowych: nasycone,  jednonienasycone i wielonienasycone,  różnią się jedynie  proporcjami  tych kwasów. Tak więc potoczny podział na „tłuszcze zwierzęce” jako nasycone i „tłuszcze roślinne” jako nienasycone jest bardzo ogólny i wprowadza sporo zamieszania.

NA CZYM SMAŻYMY

Kwasy nasycone są najbardziej odporne na działanie wysokiej temperatury, więc najlepiej nadają się do smażenia. Nie zalecamy jednak smażenia na głębokim tłuszczu, gdyż taka obróbka jest ciężkostrawna i może się przyczynić do powstania substancji kancerogennych (rakotwórczych)

olej kokosowy – Nie trzeba obawiać się nasyconych kwasów tłuszczowych pochodzących z oleju kokosowego,  zawiera on sporo kwasu laurynowego, dzięki czemu nie powoduje wzrostu „złego” cholesterolu i ma silne działanie przeciwzapalne i bakteriobójcze. Możemy nim smarować pieczywo, używać do pieczenia oraz jako dodatek do sałatek, duszonych warzyw.
masło klarowane, smalec, smalec gęsi,

Kwasy jednonienasycone wykorzystujemy do krótkiego smażenia i do sałatek.

olej rzepakowy nierafinowany, ma najniższy poziom kwasów nasyconych wśród wszystkich tłuszczów (6g), najlepszą proporcję kwasów omega-6 do omega-3, oraz posiada więcej kwasów wielonienasyconych niż oliwa z oliwek.  Poza tym zawiera duże ilości witaminy E, która jest silnym antyoksydantem, a także działa przeciwnowotworowo i przeciwmiażdżycowo. Na jego korzyść przemawia również rodzima produkcja.

oliwa z oliwek nierafinowana  jest również godna uwagi i powszechnie dostępna.

Najkorzystniejsze jest stosowanie tak zwanej emulsji wodno–tłuszczowej. Do garnka wlewamy łyżkę tłuszczu następnie dodajemy łyżkę wody wtedy temperatura tłuszczu nie podniesie się i podczas przygotowania potrawy nie wydzielą się rakotwórcze związki.

CO DO SAŁATEK

Kwasy wielonienasycone

Zawarte w tych olejach kwasy tłuszczowe są bardzo delikatne, wrażliwe na wysoką temperaturę i światło, stosujemy je wyłącznie na zimno do sałatek. Oleje te należy przechowywać w lodówce, w butelce z ciemnego szkła wtedy zachowują najwięcej dobroczynnych właściwości zdrowotnych, mają krótką datę przydatności do spożycia.

olej lniany – jest wyjątkowo bogaty w zdrowe NNKT omega 3, których organizm nie jest w stanie sam wytworzyć, dlatego należy je stale dostarczać z pożywieniem. Wspomagają pracę układu sercowo-naczyniowego, nerwowego, zapobiegają osteoporozie i zmniejszają ryzyko wystąpienia cukrzycy, poprawiają odporność.
olej z pestek dyni – zawiera w sobie naturalne fitosterole, dzięki którym znakomicie sprawdza się jako środek wspomagający w leczeniu przerostu prostaty.
olej z ostropestu – zawierają mieszaniny flawonolignanów, zwanych sylimaryną która ma właściwości przeciwzapalne, stymulujące rozwój i regenerację komórek wątrobowych, reguluje zaburzenia dróg żółciowych, obniża poziom cholesterolu i normalizuje procesy trawienia,
olej z krokoszu, olej z awokado, olej sezamowy, olej z orzecha włoskiego

WYBIERAJ TYLKO OLEJE NIERAFINOWANE TŁOCZONE NA ZIMNO wyłącznie metodami mechanicznymi, wówczas zachowują naturalny aromat, kolor, czasami mają mętną konsystencję, świadczy to o wysokiej jakości produktu. Zachowują witaminę E, która jest naturalnym przeciwutleniaczem, czyli chroni olej przed jełczeniem, a także zmniejsza szkody wywołane w organizmie przez wolne rodniki.