Na czym smażymy, co do sałatek

Tłuszcze tj. olej, masło, smalec, orzechy, awokado, tłuste ryby, tłuste mięsa, zawierają wszystkie rodzaje kwasów tłuszczowych: nasycone, jednonienasycone i wielonienasycone, różnią się jedynie  proporcjami  tych kwasów. Tak więc potoczny podział na „tłuszcze zwierzęce” jako nasycone i „tłuszcze roślinne” jako nienasycone jest ogólny i wprowadza sporo zamieszania.

 

Kwasy jednonienasycone wykorzystujemy do krótkiego smażenia, duszenia i do sałatek.

  • oliwa z oliwek, olej rzepakowy nierafinowany, mają niski poziom kwasów nasyconych, najlepszą proporcję kwasów omega-6 do omega-3. Poza tym zawiera duże ilości witaminy E, która jest silnym antyoksydantem, a także działa przeciwnowotworowo i przeciwmiażdżycowo.

Przygotowanie potraw.
Wykorzystaj emulsję wodno–tłuszczową.
Do garnka wlej łyżkę tłuszczu, dodaj łyżkę wody, przykryj pokrywką.

 

Kwasy wielonienasycone zawarte w tych olejach są bardzo delikatne, wrażliwe na wysoką temperaturę i światło, stosujemy je wyłącznie na zimno do sałatek. Oleje te należy przechowywać w lodówce, w butelce z ciemnego szkła wtedy zachowują najwięcej dobroczynnych właściwości zdrowotnych, mają krótką datę przydatności do spożycia.

  • olej lniany – jest wyjątkowo bogaty w zdrowe NNKT omega 3, których organizm nie jest w stanie sam wytworzyć, dlatego należy je stale dostarczać z pożywieniem. Wspomagają pracę układu sercowo-naczyniowego, nerwowego, zapobiegają osteoporozie i zmniejszają ryzyko wystąpienia cukrzycy, poprawiają odporność.
  • olej z pestek dyni – zawiera w sobie naturalne fitosterole, dzięki którym znakomicie sprawdza się jako środek wspomagający w leczeniu przerostu prostaty.
  • olej z ostropestu – zawierają mieszaniny flawonolignanów, zwanych sylimaryną która ma właściwości przeciwzapalne, stymulujące rozwój i regenerację komórek wątrobowych, reguluje zaburzenia dróg żółciowych, obniża poziom cholesterolu i normalizuje procesy trawienia.
     

WYBIERAJ TYLKO OLEJE NIERAFINOWANE TŁOCZONE NA ZIMNO
wyłącznie metodami mechanicznymi. Zachowają wówczas witaminę E, która jest naturalnym przeciwutleniaczem, czyli chroni olej przed jełczeniem, a także zmniejsza szkody wywołane w organizmie przez wolne rodniki.

 

Kwasy nasycone – są najbardziej odporne na działanie wysokiej temperatury, więc najlepiej nadają się do smażenia. Nie zalecamy jednak smażenia na głębokim tłuszczu, gdyż taka obróbka jest ciężkostrawna i może się przyczynić do powstania substancji kancerogennych (rakotwórczych).

  • masło klarowane, smalec, smalec gęsi,