Jak pracować efektywniej?

Wszyscy chcemy pracować efektywnie, szybciej rozwiązywać problemy, być wydajni w życiu zawodowym i osobistym. Uczestniczymy w szkoleniach z efektywności, uczymy się o krzywej wydajności i stosujemy różne techniki planowania. Ale czy o czymś nie zapominamy?

Możemy nauczyć się wielu technik skutecznego działania i poznać liczne metody zarządzania, ale czy starczy nam siły na ich stosowanie. Co zrobić aby mieć więcej naturalnej energii? Jak  w pełni wykorzystać swój potencjał?

Jak powstaje nasza energia?

Energia powstaje z jedzenia. Wszystko zaczyna się w jamie ustnej, tu rozpoczyna się proces trawienia. Rozdrabniamy i mieszamy jedzenie ze silną, które następnie trafia do żołądka i zostaje poddane działaniu soków trawiennych. Dalej pokarm przedostają się do jelita cienkiego, rozpada na mniejsze cząsteczki i zostaje wchłaniany przez ściany jelit do krwioobiegu. Organizm rozprowadza je po całym ciele i tak w wyniku rozpadu węglowodanów, tłuszczów i białek w każdej komórce powstaje ATP, które stanowi główny nośnik energii. Tak więc dostawcą naszej energii są codziennie spożywane posiłki. To daje nam siłę do działania i regeneruje nasz organizm. Dzięki temu myślimy, poruszamy się i sprawnie zrealizujemy zadania zawodowe i osobiste.

Kiedy organizm traci energię?

Potrawy jakie spożywamy mogą dawać, ale i zabrać naszą energię,  jeśli jemy je w nadmiarze lub w niewłaściwej formie. Niestety, umyka nam ten fakt, bo nie do końca wiemy, jakie pożywienie podnosi naszą witalność i ile tak naprawdę go potrzebujemy. Z biegiem lat powoli przyzwyczajamy się do kolejnych niechcianych kilogramów i małych dolegliwości, zaczynamy częściej odczuwać zmęczenie, a nasza kondycja fizyczna wyraźnie się obniża.

Ale wcale nie musi tak być!

Zmiana stylu życia jest możliwa w każdej chwili i wcale nie jest taka trudna. Kiedy zadaję pytanie moim klientom:
„Jak sobie wyobrażałeś tę zmianę?”, to najczęściej słyszę;

“Wcale nie było tak źle, jak się spodziewałem”,
“Myślałem, że to będzie trudniejsze”,
“Szkoda, że wcześniej się na to nie zdecydowałem”.

W dzisiejszych czasach nie wystarczy po prostu jeść. Trzeba umiejętnie dobierać produkty, aby służyły naszemu zdrowiu. Musimy uważać też, aby nie dać się złapać w pułapkę nałogowej przyjemności, którą zastawiają na nas sprytni producenci żywności.

Co więc zabiera naszą energię?

Ciężkostrawne potrawy

Kotlet schabowy, pizza z szynką, smażona kiełbasa, to typowe dania które kuszą nas swoim smakiem i zapachem, ale charakteryzują się ciężkostrawną obróbką. Jeśli dojdzie do tego duża ilość błonnika, alkohol i ostre przyprawy to ból brzucha i niestrawność mamy zapewnioną. Produkty ciężko strawne to również dania wysoko przetworzone, które pełne są konserwantów, barwników, emulgatorów, spulchniaczy i wzmacniaczy smaku. Ta mieszanka dodatków do żywności najczęściej występuje w fast foodach, słodyczach, wędlinach, ale i „zdrowy” jogurcik z płatkami śniadaniowymi może nas niemile zaskoczyć swoim składem.

Im bardziej skomplikowany posiłek, tym nasz układ trawienny ma większe trudności z jego rozłożeniem. Pożywienie zaczyna zalegać w żołądku bo trzustka nie nadąża z wydzielaniem enzymów trawiennych. Odczuwamy nieprzyjemne uczucie ciężkości, zgagę i wzdęcia, stajemy się ociężali, tracimy koncentrację i zaczynamy myśleć o drzemce w środku dnia. Złe trawienie pokarmów utrudnia też wchłanianie składników odżywczych i przyswajanie witamin i minerałów. Dlatego mimo, że zjedliśmy dużo nasz organizm może dalej być głodny, a nasza energia zamiast płynąć do mózgu i mięśni, będzie uwięziona w układzie trawiennym.

Dla firm:

  • Promuj lekkostrawne posiłki.

  • Zachęcaj do samodzielnego gotowania.

  • Dziel się smacznymi, zdrowymi przepisami kulinarnymi.

  • Informuj, jakie zagrożenia niesie spożywanie żywności przetworzonej.

 

Dieta niepełnowartościowa

Dążąc do szczupłej sylwetki czasami wpadamy w pułapkę ciągłego ograniczania jedzenia. Zarówno kobiety jak i mężczyźni, bojąc się wzrostu wagi rezygnują z pełnowartościowych posiłków i obniżają kaloryczność nawet do 1000 kalorii. Po przeanalizowaniu takiej diety okazuje się, że za mało jest białka, węglowodanów, a w szczególności tłuszczy, których cały czas się boimy. Taka niedoborowa dieta skutkować będzie obniżeniem odporności, częstymi infekcjami i poczuciem ciągłego zmęczenia. Możemy też odczuwać obniżenie nastroju, drażliwość i rozchwianie emocjonalne, co zauważą zapewne nasi bliscy i koledzy z pracy.

Niestety w takiej sytuacji cała nasza energia będzie kierowana na podtrzymywanie funkcji życiowych, teraz każda Twoja komórka walczy o przetrwanie. W tym czasie trudno o koncentrację w pracy, skrupulatne wypełnianie raportów i generowanie kreatywnych pomysłów. Poza tym organizm też obniża swój metabolizm, dostosowując go do aktualnych okoliczności i zamiast utrzymać wagę na właściwym poziomie możemy zacząć tyć. Dlaczego? Trudno jest stale trzymać ostry reżim jedzeniowy, więc od czasu do czasu pozwalamy sobie na coś niezdrowego. Spowolniony metabolizm nie jest w stanie wówczas poradzić sobie z nadmiarem kalorii i właśnie ta nadwyżka wędruje…… sam wiesz najlepiej gdzie.

Dla firm:

  • Ułóż pełnowartościowe jadłospisy dla pracowników.

  • Ucz, jak skomponować szybkie zdrowe przekąski.

  • Przypominaj o porze posiłku, zachęcaj do regularnego jedzenia.

  • Informuj, jakie ilości spożywać białek, węglowodanów i tłuszczy.

 

Nadużywanie kawy

Kawa często budzi większe emocje niż słodycze. Przyzwyczajamy się do tego codziennego rytuału, który wykonujemy raz…., a czasami i cztery razy dziennie. Kojarzy nam się z dawką energii, relaksem, luksusem, bo tak najczęściej jest przedstawiana w reklamach. Nic więc dziwnego, że kiedy na pierwszym spotkaniu proponuję aby ograniczyć jej ilość, to widzę w oczach zwątpienie, „Czy ja dam radę bez niej wytrwać”? Później jednak okazuje się, że nie jest to takie trudne, ale wymaga od nas trochę samodyscypliny.

Kofeina nie jest naturalną energią tylko stymulantem, sztucznie pobudzającym nasz układ nerwowy do działania. Z jednej strony uwalnia hormony stresu, a z drugiej blokuje receptory adenozyny, które dają sygnał o pojawiającym się zmęczeniu. Skutki picia kawy nie są dla nas obojętne, jest to w końcu substancja psychoaktywna, której nadmiar prowadzi do permanentnego przeciążenia układu nerwowego. Niektórzy mogą nawet nie zdawać sobie sprawy, że ich zmęczenie, rozdrażnienie i problemy z koncentracją wynikają właśnie z nadużywania kofeiny. Zapewne domyślasz się, że w takich warunkach trudno mówić o efektywniej pracy i sprawnie działających procesach myślowych. Twój mózg potrzebuje odpoczynku i regeneracji – zrób reset i odstaw kawę na 10 dni, dopiero wtedy poczujesz prawdziwy przypływ energii.

Dla firm:

  • Zachęcaj do picia wody, herbat i ziół jako alternatywy dla kawy.

  • Ekspres do kawy postaw na ostatnim piętrze budynku.

  • Zakup rower stacjonarny jako urządzenie do podnoszenia energii.

 

Brak odpoczynku i snu

Myślimy o wszystkim tylko nie o sobie, to efekt intensywnej pracy, napięcia psychicznego i życia w biegu. Dzisiaj naszą bolączką nie jest brak ambicji, ani brak możliwości zawodowych, tylko brak efektywnego wypoczynku i umiejętność jego zaplanowania. To my sami, musimy ustalić kiedy i jak chcemy się regenerować i konsekwentnie to realizować. Jeśli tego nie zrobimy, wciągnie nas bezproduktywne siedzenie przed komputerem do późnych godzin nocnych i bezmyślne oglądanie TV. Do tego dojdzie brak pomysłu na aktywne spędzanie weekendów, które skończy się nieustannym zaglądaniem do lodówki. Niestety zapominamy, że regeneracja ciała i umysłu jest tak samo ważna jak praca.

Zacznijmy od odpowiedniej długości snu, najlepiej położyć się spać przed 23.00 i przespać 7-8 godzin. Ważne jest też odpowiednio zaciemnione pomieszczenie, tak aby nastąpiło wydzielanie melatoniny – hormonu uznanego za gwarancję dobrego snu. Dzięki temu zyskamy lepszą odporność, poprawimy pamięć i koncentrację, a kreatywne pomysły będą nam częściej wpadać do głowy. Pamiętajmy też o aktywnym wypoczynku. Aktywność fizyczna usprawni krążenie, odżywi tkanki lepiej dotleni mózg. Regularny wysiłek aktywuje powstawanie nowych komórek nerwowych, a neurony które już mamy, staną się bardziej odporne na stres.

Dla firm:

  • Informuj, jak aktywność fizyczna wpływa na ciało i umysł.

  • Przeprowadź  „ Firmowy test sprawności fizycznej”.

  • Zrób ankietę, dowiedz się jak Twoi pracownicy spędzają czas wolny.

  • Organizuj aktywne weekendy np. wycieczki rowerowe, biegowe soboty.

Leave a comment