Dieta wegetariańska

Dieta wegetariańska wyklucza z jadłospisu potrawy mięsne w tym ryby, należy również zrezygnować z produktów pochodzenia zwierzęcego takich jak: nabiał, jajka i miód. Nie wszyscy podchodzą jednak tak restrykcyjnie i dopuszczają spożywanie niektórych grup pokarmów.

Aby nie dopuścić do niedoborów witamin i minerałów zaleca się ułożenie zbilansowanej diety opartej na produktach zbożowych, warzywach, owocach, orzechach i dobrej jakości tłuszczach roślinnych.

Pierwsza konsultacja obejmuje:

  •     Zalecenia którymi należy się kierować przy wykluczeniu danej grupy produktów.
  •     Indywidualnie obliczone zapotrzebowania kcal dopasowane do aktywność fizycznej.
  •     Produkty z których korzystamy aby uniknąć niedoborów składników odżywczych.
  •     Przykładowy jadłospis biorący pod uwagę Państwa gusta kulinarne.

Duże znaczenie dla zdrowego odżywiania ma również wybieranie mało przetworzonej żywności bez środków konserwujących i sztucznych barwników. Dieta w dużej mierze składa się z węglowodanów dlatego należy również dobrze zbilansować proporcje między cukrami prostymi i złożonymi.

W zależności od tego co wykluczymy z jadłospisu mogą pojawić się niedobory białka, wapnia, witaminy D, witaminy b12, żelaza. Szczególnie więc należy zwrócić uwagę aby menu dostarczało tych składników odżywczych w innych produktach a niektórych przypadkach również w  suplementach.